إزاى تخلّى الفيسبوك سبب فى مضاعفة إنتاجيتك كصيدلى ؟؟ - أكاديمية الجويلى
‫‏إزاى تكتب CV بالطريقة الجويلية‬ ؟؟!! ..
يناير 9, 2016
كان فاشل و تخين .. و لما فكّر صح , بقى من أنجح الصيادلة
مارس 4, 2016
اظهر الكل

إزاى تخلّى الفيسبوك سبب فى مضاعفة إنتاجيتك كصيدلى ؟؟

المشاركةعلى مواقع التواصل الاجتماعى

الفيسبوك هو موقع التواصل الاجتماعى الأشهر خلال وقت كتابة السطور دى .. و فى الوقت اللى كتير من آبائنا و أمهاتنا ممكن يكونوا بيعترضوا على تواجدنا عليه بكثرة , إلا إنه يعتبر منجم لخيرات متعددة , اكتشفها الغرب قبلنا , و لكن أغلبنا استخدمه فى اهيف ما يكون , بداية من لعب المزرعة السعيدة , لحد اختبارات “انظر من شاهد البروفايل الخاص بك” , مرورا بتصفح الصفحة الرئيسية لتضييع الوقت مش أكتر !! .. شىء يخلّى آباءنا و أمهاتنا معاهم حق فى نقدهم لينا بصراحة !! ..

و عشان كده , و بدافع حبى للـ social media بصفة عامة , و الـ facebook بصفة خاصة , قررت إنى أقدم لكم النهاردة مجموعة من الأفكار البسيطة التطبيقية , اللى ممكن تخليك تستفيد من الفيسبوك فى شغلك كصيدلى حر بإذن الله .. و بتعديلات بسيطة , تقدر تستفيد منه لو كان مجالك خارج الـ community pharmacy .. و ابقى طمّننا لما تجرب الأفكار دى ..

1

قبل ما نبدأ فى الأفكار الخاصة بالصيادلة , ما تنساش إننا نوّهنا عن استخدامات الفيسبوك للطلبة , فى مقالنا عن قواعد حضور المحاضرات الأربعين , و اللى تقدر تقراه من هنا ..

✿ ❀ ✿ أولا : اعمل صفحة خاصة بصيدليتك 

ده  هو الاستخدام الأشهر و الأقرب للذهن ..

لو كانت صيدليتك فى حى راقى , و أغلب روادها بيدخلوا ع الفيسبوك يوميا , انتهز الفرصة دى , و اعمل صفحة خاصة بالصيدلية , تديرها من الحساب الخاص بيك , و تنزّل عليها بوستات خاصة بيك , أو تكون مشيّرها من صفحات أخرى , بشكل موجّه للجمهور ببساطة , و ده يخليك – تسويقيا – قدّامهم بشكل يومى , و ده حيظهر المنتجات الجديدة اللى بقت متوفرة عندك , و كمان تقدر تنشر عليها المعلومات الصيدلانية البسيطة الموجهة للجمهور , من باب إنك تفيد رواد صيدليتك علميا بشكل عام و مبسط بإذن الله .. و ممكن برضه تستخدمها كوسيلة إعلانية عن النشاطات اللى ممكن تقدمها صيدليتك بشكل مختلف , زى لو قررت تنفّذ يوم صحى أو Health Day من تنظيم صيدليتك .. و دى من أقوى الأساليب الدعائية الجديدة , اللى بتنظمها الصيدليات باختلاف أحجامها و مناطق تواجدها ! ..

2

صيدليات كتير قامت بالفكرة دى , زى د. ممدوح عز فى أسيوط , و د. أحمد الوصيفى بالزقازيق , و د. عمرو زكريا فى دمنهور .. و تقدر تضغط على أسماء الصيدليات هنا , عشان تشوف الصفحات و تقارن بينها و تدرسها بشكل دقيق قبل ما تقوم بإنشاء صفحة صيدليتك الخاصة ..

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

✿ ❀ ✿ ثانيا : خلى عملاءك أصدقاءك

البروفايل الشخصى الخاص بيك , هو المراية اللى الناس ممكن تتعرف عليك من خلالها , و يا إما يحبّوك أو يكرهوك لما يشوفوا نشاطك عليها .. لو حطيت فى دماغك إنك تكون على صلة قوية بعملاء الصيدلية عندك , اعرض عليهم إنك تكون صديق عندهم ع الفيسبوك .. و رحب بكل واحد فيهم فى بداية تواجده معاك ع الفيس كصديق .. و اهتم بالتعليق على البوستات الخاصة بيه .. ده ببساطة حيحوّلك فى نظره من مجرد صيدلى متواجد على آخر الشارع , إلى صديق مخلص و مستشار فى أغلب مشاكله الصحية اللى بيواجهها .. الفيسبوك نفسه حيعرض مشاركاتك عنده أكتر , كل ما كان التواصل بينكم باللايكات و التعليقات و الرسايل أكتر .. و فى أيام كتير , ممكن تكون فرصة قوية بالنسبة لك , لما تلاقيه كاتب ع الفيس إنه مريض مثلا , فتدخل له ع الخاص عشان تتطمن عليه .. و فى الحالة دى طبعا حيستحى إنه يجيب علاجه من حد غيرك .. و على حسب العشم اللى بينكم , اعرض عليه خدماتك اللى ممكن تقدمها من باب إنه يخف فى أسرع وقت بإذن الله ..

3

الخطوة دى حتضطرك إنك تتعلم إزاى تعمل Branding لنفسك بشكل مميز على الفيسبوك .. و من أفضل اللى ممكن يقوموا بالخطوة دى معاك , أ. صلاح أبو المجد , اللى حضرت له من فترة بسيطة محاضرة عن الموضوع ده , و أعجبت جدا بالمحتوى اللى قدمه فيها .. و تقدر تتواصل معاه ع الخاص , و تقول له إنك من طرفى , و هو حيقوم بالواجب إن شاء الله ..

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

✿ ❀ ✿ ثالثا : اجمع قائمة أطبائك الموثوقين

فى كل تخصص , أكيد بتكون عارف طبيب أو اتنين , من اللى تثق فى إنك تحوّل عليهم مرضاك , اللى ممكن يسألوك فى حالات مستعصية , ما ينفعش إنك تتعامل معاها فى حدود الـ OTC اللى ارتضيتها لنفسك .. الفيسبوك ممكن يسهّل المهمة عليك و على المريض , و على الطبيب برضه , لو استأذنت من المريض و الطبيب إنك تجمعهم فى رسالة ثلاثية , تتواجد فيها كبداية , و تعرفهم فيها على بعض , بشكل يخلق نوع من الود بينهم , قبل ما المريض يتحرك من مكانه و يروح عيادة الطبيب سواء كانت بعيدة أو قريبة منه .. و من خلالها ممكن يوفّر على نفسه وقت و مجهود و مال , لما يلاقى إمكانية لإرسال الأشعات و التحاليل و الروشتات اللى صرفها قبل كده , فى نفس الرسالة , و الطبيب يبص عليها قبل ما يطلب إنه يشوفه فى العيادة فى التوقيت اللى يتفقوا عليه مع بعض .. و كل ده ممكن يتم فى تواجدك فى نفس الرسالة المجمعة .. و بكده تكون وفّرت على المريض وقته و مجهوده , و قدّمت للطبيب أكبر قدر من المرضى المناسبين لتخصصه , عشان يقدم لهم الرعاية الطبية السليمة .. و فى النهاية , الطرفين حيشيلوها لك جميلة فى رقبتهم , و حتضمن ولاءهم ليك بتكرار الموقف بشكل تلقائى بإذن الله ..

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

✿ ❀ ✿ رابعا : ساعة على الخاص يوميا تكفيك

صديقى الصدوق نفّذ فكرة أسهل من اللى فاتت , كنت قلت له عليها من سنين , عشان يكسب ولاء عملاؤه برضه , برغم إنه مش قوى فى التعامل مع المرضى بشكل مباشر .. لإنه بيتلعثم فى الكلام , و مش بيقدر يوصّل الفكرة بسهولة للمرضى .. و دايما بيقول إن خلقه بيضيق من الكلام الكتير .. صديقى بقى ينتظر لحد نهاية التعامل مع المريض , و صرف روشتته بالكامل , و يقوم يديه رقم تليفونه , فقط عشان يدور بيه ع الفيس , و يلاقى أكونت صديقى الصيدلى بسهولة و دقة , و يبعت له رسالة يقول له فيها “أنا فلان الفلانى اللى جيتك النهاردة , عشان حالة كذا” .. فيبدأ صديقى يدوّر على Google عن أنسب النصايح اللى ممكن تتقدم بشكل مناسب لحالته .. و بعد ما يراجعها كويس للتأكد من صحتها , يقوم باعتها له ع الخاص فى رد على رسالته .. و بيتفاجئ بعد يوم أو اتنين , بنفس المريض جاى يشكره فى الصيدلية , على النصايح الفعالة اللى قراها كويس و بدأ فى تنفيذها و كانت سبب فى شفائه بشكل أسرع بإذن الله .. و طبعا ده بيكون قيمة مضافة و مميزة , بيسعى لها نفس المريض فيما بعد , و عشان كده دايما بيتعامل مع صيدلية صديقى فيما بعد .. و بكده أصبح له عملاؤه المخلصين , ..

المفاجأة الأكبر كانت بالنسبة لى , لما صديقى قال لى إن أغلب المواضيع اللى بيتم إرسالها للمرضى , بتكون من موقعنا الرسمى بفضل الله .. زى مواضيعنا عن مشاكل الشعر السمنة , و التدخين , و حب الشباب , و التغذية فى السنة الأولى , و الحساسية المزمنة , و الولادة الطبيعية و القيصرية , و الحاجات اللى بتفطر أو مش بتفطر فى رمضان , و السخونية , و ضربة الشمس , و حتى الانزلاق الغضروفى , و كيفية التوقف عن التدخين و الصدفية , و غيرهم حاجات كتير ..

صديقى الرائع عمل شىء عظيم بمجهود بسيط .. و قدّم Patient Counseling محترف , بشكل جديد و مبدع , لما فضّى من وقته ساعة ع الفيسبوك كل مساء , للرد ع الرسايل اللى جات له من المرضى , بدل ما يشغلهم عن اللى وراهم , و يوقّفهم معاه داخل الصيدلية , بشكل مرهق أو ممل بالنسبة لهم ! ..

أصدقاء آخرين صارحونى بإن مرضاهم تعرفوا عليهم من خلال الفيسبوك , لما لقوهم عاملين share لمعلومات خطيرة و مؤثرة , كنت كتبتها على حسابى الخاص , زى خطورة حدوث نزيف أو تنقيط بعد انقطاع الدورة , أو الحرص مع استخدام حقن سنتوسينون عند الولادة الطبيعية , أو الابتعاد عن استخدام تشطيف بيتادين أثناء الحمل , أو الوصفة السهلة للقضاء على حب الشباب , أو دمامل فروة الرأس .. و غيرها من المعلومات ..

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

✿ ❀ ✿ خامسا : اتعلم بدون ما تشعر 

من أهم المشاكل اللى بتواجه طلبة و صيادلة كتير , هو إنهم مش عارفين يتعلموا بشكل مستمر و صحيح و تطبيقى .. و شايفين إن ده ممكن ياخد وقت أو مجهود أو مال غير متواجد عندهم .. و عشان كده , كان من أسهل الطرق اللى ممكن تتعلم من خلالها , أثناء تواجدك على الفيسبوك , إنك تنضم للجروبات الصيدلانية المفيدة , زى جروب First Pharmacology Course Online , أكبر جروب صيدلانى عربى متخصص فى العالم على الفيسبوك , بعدد أعضاء يقترب من الـ 100 ألف عضو بفضل الله .. و اللى تقدر – مثلا – تنشر من خلاله الروشتة اللى بتتعرض لها , عشان تتم مناقشتها من خلال باقى الأعضاء فى وقت قصير جدا , أو تسأل على سعر منتج معيّن أو مدى تواجده فى السوق الدوائى , فتيجى لك الإجابة بإذن الله , خلال لحظات , من باقى الأعضاء اللى الجروب من خلالهم , لم يتوقف عن العمل لمدة يوم واحد من يوم ما اتنشأ من أكتر من 5 سنين و حتى الآن بفضل الله ..

4

و برضه فيه صفحات صيدلانية علمية متخصصة , جمّعنا لك أهمها هنا , عشان تتابعها بشكل دقيق ع الفيسبوك , و تخلي منشوراتها تظهر لك بشكل متكرر , و من خلال ظهور المعلومة قدّامك أكتر من مرة , ممكن تلاقى مستواك التطبيقى داخل الصيدلية , بقى مختلف تماما عن الأيام اللى فاتت .. و على فكرة فيه غيرها كتير … بس انت دوّر صح ..

♪♫•*¨*•.¸¸¸¸.•*¨*•♫♪

✿ ❀ ✿ سادسا : دير صفحات الصيدليات الأخرى

من أهم التجارب اللى بافخر إنى قمت بيها – بفضل الله – فى عام 2015 , هو إنى شاورت على مجال جديد , ممكن للصيادلة و طلبة الصيدلة , إنهم يخوضوه كمجال عمل إضافى , ممكن يضيف لهم خبرات فى التسويق و العمل على مواقع التواصل باحترافية .. الفكرة كانت تهدف لتحقيق تعاون بين الجراحين و الصيادلة , عن طريق إدارة صفحات متخصصة على الفيسبوك .. و لكن خلال الفترة اللى فاتت , لقيت شباب كتير , تلقّفوا الفكرة بالترحاب , مع وضع عدد من التعديلات عليها , كان من أهمها , إدارة صفحات الصيدليات اللى بيشتغلوا أو يتدربوا فيها , مش صفحات الجراحين .. و بالفعل الموضوع كبر مع عدد منهم , بمجهود بسيط , بعد ما اتعلموا أسس إدارة الصفحات على الفيسبوك , بشكل محترف فى جروبنا السرى الخاص بالتدريب على الفكرة ..

عشان تدير صفحة على الفيسبوك برضه , لازم تكون دارس كم كافى من مهارات البيع و التسويق , و اللى يقدر يفيدك فيها بإذن الله , د. وسيم ماجد .. و أسس التسويق الإلكترونى .. و اللى يقدر يفيدك فيها و د. أيمن أمين و أ. محمد الشريف و أ. شيرين بدر .. فقط تواصل معاهم , و قول لهم إنك من طرفى , و اطلب منهم المساعدة بشكل بسيط لو حابب تتعلم أسس و تطبيقات المهارات دى باحترافية ..

كل الأفكار دى , ممكن ما تطبّقهاش من الباب للطاق , قبل ما تدرس معايير نجاحها , و أهم معيار فيهم – فى نظرى – هو إن الفئة المستهدفة منها , تكون متاحة بالفعل على الفيسبوك .. يعنى ممكن ببساطة تطبع استقصاء على ورق بسيط , فيه عدد من الأسئلة اللى تقدر تحدد من خلالها , مدى تواجد عملائك على الفيسبوك بشكل متكرر ولا لأ .. و على حسب نتيجة  الاستقصاء ده , نشوف أفضل طريقة لتنفيذ الأفكار دى ..

و فى النهاية , أرجو إن المقال ده يكون بذرة لنجاحك من خلال الفيسبوك , و ما يبقاش الموقع ده وسيلة لتضييع وقتك و مجهودك , و لكن يكون محرك لشحنك بالإيجابية و الأفكار البناءة و سبب فى رزق وفير يسوقه ربنا ليك بفضله و كرمه ..

˙·٠•● Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ●•٠·˙

ما تنساش لو كنت استفدت من المقال ده بحاجة , إنك تنشره عندك , و تضغط فى وقتك الفاضى , على اللينكات اللى فى وسط الكلام , عشان ممكن تستفيد منها بشدة بإذن الله ..

اتعلم صح باستمتاع

أحبكم فى الله

أحمد الجويلى
التعليقات
المشاركةعلى مواقع التواصل الاجتماعى